mardi, mai 16, 2017

حادثه ناگوار انفجار معدن در آزاد شهر استان گلستان و رنج و خشم کارگران و اخبار مربوط به آن



حادثه ناگوار انفجار معدن در آزاد شهر استان گلستان و رنج و خشم کارگران اخبار و مربوط به آن


 ایرج شکری

به گزارش خبرگزاری مهر روز شنبه 23 اردیبهشت، مدیریت بحران استان گلستان، اعلام کرده است که « بر اساس آماری که داشتیم پیکر آخرین معدنچی از تونل معدن زمستان »خارج شده است. بنا بر همین گزاش شمار قربانیان این سانحه که در 13 اردیبهشت روی داد، 43 نفر است(این رقم 44 نفر هم ذکر شده است) و هفتاد تن نیز مجروح شده اند. در گزارشهای دیگر در این زمینه آمده بود که 22 تن از کشته شدگان معدنچیانی بودند که بعد از انفجار به کمک همکاران خود شتافته بودند. علت سانحه را یکی از مقامات مربوطه بکار گیری استارتربرقی برای استارت راه اندختن لکوموتیو از سوی معدنچیان دانسته و به گفته وی باید از استارت هوای فشرده استفاده می شده است. اما انتقاداتی هم در مورد عملکرد و بی توجهی ها مدیریت این معدن بیان شده است. سایت اخبار روز اظهارات یکی از معدنچیان به نام رضا محمودی پارسیان را درج کرد که وی گفته است« این مسیرِ تونل در گذشته نیز از ایمنی مناسبی برخودار نبود، ما بارها این مسئله را به مسئولان مربوطه معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودیم». خبرگزاری ایسنا هم اظهارات «محمد رضا بهر امن» رئیس خانه معدن ایران را درج کرد که گفته است:«براساس اخبار رسیده انباشت گاز در بخش تونل‌های معدن امری بود که موجب انفجار در آن شد که متاسفانه باعث ایجاد ضایعات جانی و مالی شد». ، رئیس خانه معدن افزوده است که « هر حادثه‌ای که در معادن زغال سنگ کشور و سایر معادن به دلیل تجهیز نبودن روز دنیا رخ دهد مسلما جان ده‌ها کارگر، تکنسین و مهندس را به خطر می‌اندازد که شاید هیچ‌گاه نتوان تلفات و خسارات ناشی از این حوادث را جبران کرد». همچنین در خبر دیگری که در این زمینه روز 15 اردیبهشت در سایتهای اینترنتی داخل منتشر شد، خسرو صادق نیت «رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت» یاد آور شد که « این معدن چندین بار مورد بازرسی قرار گرفته و یک بارنیز به دادگاه معرفی و محکوم شده است». وی با بیان اینکه «میزان گاز موجود در کارگاه استخراج ذغال سنگ بیش از حد استاندارد بوده است، خاطر نشان کرد: «چندین بار بازرسان بهداشت و محیط این معدن را مورد بازرسی قرار داده و[مدیریت معدن] اخطار دریافت کرده است.در بررسیها خطای انسانی و کارگر به عنوان علل وقوع این حادثه اعلام شده اماباید اذعان کنم که کارگر باید آموزش لازم را توسط کارفرما میدید و شرایط ایمنی کار باید  به گونهای فراهم میشد که خطای انسانی منجر به فاجعه نشود».
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران نیز با انتشار بیانیه یی یاد آور شد که «جان کارگران معدن زمستان یورت فدای ثروت اندوزی زیاده خواهان شد»
انفجار معدن در 13 اردیبهشت روی داد و آخوند روحانی روز 17 اردیبهشت به بازدید از محل رفت و در آنجا باخشم کارگران رو به روشد و سنگهایی هم به طرف اتومیبلش پرتاب شد و فحش هایی هم نثارش شد که سایتهای جناح رقیب مثل خبرگزاری فارس و فردا با خرسندی بسیار فیلمهایی از آن را منتشر کردند. این تردید را هم می شود در مورد این رویداد داشت که احتمالا آن پرتاب کردن سنگ وفحش ها را هم ممکن است همین ها «مهندسی» کرده بوده باشند. آنها ممکن است از جنس آن گروههایی باشند که سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آنرا در مشهد به آتش کشیدند و در اخبار مرتبط با انتخابات، مطالبی هم در مورد ارتباط ستاد انتخاباتی قالیباف با حمله کنندگان به سفارت سعودی در تهران به میان آمد. آخوند کرد میهن که نام او به عنوان متهم و خط دهنده حمله به سفارت سعودی به میان آمده بود، حامی قالیباف است*.
روز 19 اردیبهشت خبرگزاری ایرنا(خبرگزاری رسمی رژیم) گزارش داد که:«  برادر یکی از جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر در جریان سرکشی استاندار گلستان از خانواده آنان خطاب به استاندار گفت: مراتب عذرخواهی خانواده های داغدیده را نسبت به حرکت ناشایست برخی افراد به رئیس جمهوری محترم ابلاغ نمایید» http://www.irna.ir/fa/News/82522554/
و روز 24 اردیبهشت همین خبرگزاری نامه عذر خواهی  گروهی از کارگران معدن و بازماندگان آن حادث را از روحانی به خاطر رفتاری که شده بود را درج کردhttp://asrjahan.ir/more/news/127813/view
. در این میان رسانه های جناح رقیب مثل تسنیم و مشرق  هم بیکار نشستند و اظهارات کسانی را که آنها را از کارگران معدن معرفی کردند درج کردند که گفته بودند امضای آن نامه با تهدید انجام شده است.
در مورد مالکیت این معدن هم ، جعفر سرقینی معاون مدنی وزیر «صنعت، معدن، تجارت» گفته است که «عملا مدیریت این معدن توسط صندوق مهر اقتصاد ایرانیان، تکادو و احیا سپاهان انجام می شده است و۲۳درصد سهام معدن زمستان یورت با واسطه متعلق به  صندوق مهر اقتصاد ایرانیان و ۱۰ درصد متعلق به شرکت های تکادو و احیا سپاهان و بقیه سهام آن نیز میان سایر سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند تقسیم شده است»( مالکان معدن یورت گلستان چه کسانی بودند؟  )
  صندوق اقتصاد مهر که 23 در صد سهام را در اختیار دارد متعلق به بسیج است.
در گزارش هایی که رسانه های مختلف از این رویداد منتشر کردند، کارگران از عدم پرداخت حقوق ناچیزشان به مدت چند ماه سخن گفته اند. شکایت از وضع و اعتراض به بد رفتاری توسط نیروهای سرکوبگر در برابر اقدام به تجمع کارگران و بی توجهی به کارگران معدن را در سخنان یکی از کارگران در برابر روحانی در بازدید از محل سانحه می توان دید که ویدئو و لینک آن در اینجا آورده شده است. او به روحانی یاد آور شد که در این حادثه 40 زن بیوه و 170 کودک پدر خود را از دست داده اند. او همچنین یاد آور شد که در حادثه آتش سوزی پلاسکو 14 نفر جان خود را از دست دادند برای آنها مراسم برگزار شد اما برای بیش از چهل کشته این حادثه مراسمی برگزار نشد.
* ارتباط ستاد انتخاباتی قالیباف با حمله کنندگان به سفارت سعودی:

اظهارات یک کارگران معدن در برابر روحانی


فحش به روحانی همراه پرتاب سنگ

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن