jeudi, avril 09, 2015

نشریه نی شن- عربستان با درخواستش از پاکستان، در ارتش تفرقه ایجاد می کند





مطلب زیر که در سایت صدای آمریکا درج شده است نشان دهنده پیچدگی تضاد منافع کشورهای اطراف ایران در مسائل منطقه است. در مقاله یاد شده عربستان متهم به تفرقه افکنی در ارتش پاکستان شده است که اتهام سنگینی است. همچنین در حالی که خامنه ای عربستان را متهم می کند که دارد در یمن  همان کاری می کند که اسرائیل در غزه کرد، در خبرها آمده بود که حماس از سیاست و عملیات سعودی در یمن حمایت می کند. افغانستان هم با این که به دلیل وجود حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغان در ایران که رژیم قبلا از مساله بازگرداندن و اخراج آنها به عنوان اهرم فشار در روابط خود با افغانستان استفاده کرده، از سیاست عربستان در حمله به یمن حمایت می کند. البته این حمایت حتما «برکاتی» برای دولت افغانستان دارد.  خواندن این مطلب را  توصیه می کنم                            

 صدای آمریکا  - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸

    نشریه نیشن: عربستان با درخواستش از پاکستان، در ارتش تفرقه ایجاد می کند


  •  

در حالی که درگیری عربستان سعودی در مناقشه یمن شدت می گیرد، عربستان از پاکستان خواسته نیروهایش را برای کمک به جنگ با شیعیان حوثی به یمن بفرستد. اماعربستان سعودی خواسته است فقط سربازان سنی اعرام شوند. نشریه «نیشن» - چاپ پاکستان - در مقاله ای به این موضوع پرداخته است و می نویسد عربستان با چنین درخواستی سعی دارد در ارتش پاکستان شکاف بیاندازد.

مقامات سعودی در دوهفته گذشته به جهان گفته اند می خواهند ارتش پاکستان در مناقشه درگیر شود، یا آن گونه که رسانه ها گزارش داده اند، « ارتش پاکستان می خواهد درگیر شود»، اما حالا می خواهند فقط سربازان و افسران سنی برای جنگ فرستاده شوند.

نویسنده مقاله می گوید مردم می خواهند باور کنند مناقشه در یمن قابل توجیه است و شورشیان حوثی مکان های متبرکه و مقدس در عربستان را تهدید می کنند، اما چنین نیست. نبرد بر سر تمامیت عربستان سعودی نیست ، قدرت توسعه طلبی می خواهد رهبر برگزیده خود را در یمن منصوب کند.

در جریان چند روز نخست مناقشه، صحبت مقامات سعودی این بود که پاکستان می خواهد درگیر شود. این حرف سپس، در حالی که جهان دید پاکستان بی طرف ایستاده است، به موضعی تغییر کرد که سعودی ها می خواهند سپاه کاملی از ارتش پاکستان برای سه تا چهار سال، زیر فرماندهی آنها، مستقر شود. در دیدار اخیر بین « شخصیت های» دولت پاکستان و پادشاهی سعودی تصمیم گرفته شد درگیری پاکستان فقط حفاظت از تمامیت سعودی و مکان های مقدس خواهد بود. مشکل این است که وقتی سربازان پاکستان، آن گونه که درخواست شده است، زیر فرماندهی سعودی ها قرار گیرند، دستورات خود را از ریاض دریافت خواهند کرد نه اسلام آباد. و اگر به آنها دستور داده شود به یمن حمله کنند، باید اطاعت کنند.

نویسنده مقاله که معتقد است در این جا بازی بزرگتری جریان دارد می نویسد در چند ماه گذشته ارتش ، نیروی هوایی پاکستان و کماندوهای اس اس جی، به پیشرفت های عمده ای علیه تحریک طالبان پاکستانی و سازمان های وابسته به آن در سراسر کشور دست یافته اند. دولت پاکستان ناچار شده است علیه مدرسه های افراطی که بطور غیر قانونی از کشورهای خارجی پول دریافت می کنند وارد عمل شود. بسیاری از این کشورها همان هایی هستند که حالا از پاکستان کمک می خواهند. وقتی پاکستان به روزی نزدیک می شود که صادقانه بگوید تهدید تروریستی در کشور برای همیشه از بین رفته است، سعودی ها کارزار علیه حوثی ها را آغاز کرده اند، حتی هرچند مناقشه طی شش ماه گسترش یافته است.

در مقاله مجله نیشن گفته می شود ارتش و مردم پاکستان برای نخستین بار طی سال ها در از بین بردن بلای تروریسم و افراط گرایی متحد هستند، و سعودی ها سعی دارند نه فقط بین مردم، بلکه بین ارتش شکاف بیاندازند.

ارتش پاکستان حدود ۷۰ درصد سنی است، و محروم ساختن ۳۰ درصد دیگر از اعزام به عربستان، بمنزله تبعیض و جانبداری است.

رئیس جمهوری پاکستان پارلمان را به تشکیل جلسه مشترکی برای بحث در باره درگیری ارتش در عربستان سعودی دعوت کرده است.



مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن