jeudi, juin 16, 2011

بيانيه‌ كانون نويسندگان ايران به مناسبت صدور حكم زندان براي فريبرز رييس‌دانا


بيانيه‌ كانون نويسندگان ايران

به مناسبت صدور حكم زندان براي فريبرز رييس‌دانا


دادگاه انقلاب اسلامي فريبرز رييس‌دانا، عضو هيئت دبيران كانون نويسندگان ايران، را به يك‌سال حبس تعزيري محكوم كرد.

دكتر فريبرز رييس‌دانا، اقتصاددان، در ساعت يك بامداد 28 آذر 1389 پس از مصاحبه‌ي راديويي در نقد حذف يارانه‌ها و سياست تعديل اقتصادي بازداشت شد. در آغاز،‌ اتهام او را نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت اعلام كردند؛ سپس گفته شد كه او به سبب اهانت به رييس‌جمهور بازداشت شده است؛ اما هنگامي كه در هفتم خرداد 1390 احضار شد به عنوان عضو كانون نويسندگان ايران و محرّك كارگران مورد محاكمه قرار گرفت.

با‌ اين همه، حكم صادرشده در 20 خرداد 1390 فريبرز رييس‌دانا را به جرم عضويت در كانون "غيرقانوني" نويسندگان ايران، شركت در مراسم سالانه‌ي بزرگداشتِ محمد مختاري و محمد‌جعفر پوينده، جان‌باختگان راه آزادي، در گورستان امامزاده طاهر، داشتن افكار ماركسيستي به استناد تبليغ براي چهره‌هايي چون صمد بهرنگي و خسرو گلسرخي، تدوين بيانيه بر ضد سانسور،‌ درخواست آزادي وكلاي زنداني، اعتراض به برخوردهاي غيرانساني با بازداشت‌شدگان رويدادهاي پس از خرداد 1388، محكوم كردن سركوب ساكنان شهر اشرف و . . . محكوم كرده است.

كانون نويسندگان ايران كه تأسيس آن به سال 1347 برمي‌گردد نه‌تنها خود را غيرقانوني نمي‌داند بلكه بزرگداشت صمد بهرنگي و خسرو گلسرخي، نويسندگان آزادي‌خواه و مبارز دوران ستم‌شاهي، دفاع از وكلاي زنداني، دفاع از آزادي انديشه و بيان بي‌هيچ‌ حصر و استثنا و مبارزه با سانسور، مخالفت با سركوب مردم حق‌طلب و دفاع از حقوق زندانيان سياسي را مايه‌ي مباهات مي‌شمارد. از اين رو، چنين محاكماتي را مصداق بارز پاپوش‌دوزي و پرونده‌سازي بر ضد اعضاي كانون نويسندگان ايران مي‌داند و خواهان نقض اين حكم ظالمانه است.

كانون نويسندگان ايران

24 خرداد 1390

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن