مساله حجاب در قرآن و علت پیدایش آن و حجاب اجباری مجاهدین برای آتنا فرقدانی
دلائلی را که بر مبنی آن بخشنامه شهرداران بر ممنوعیت بورکینی صادر شده بود – از جمله نقض معیارهای لائیسته و برهم زدن نظم عمومی – را وارد ندانست و این ممنوعیت را لغو کرد ولی با این حال بحث در این زمینه پایان نیافته و بنا بر اخبار، بعضی از شهرداران همچنان تصمیم گیری در این زمینه را حق خود می دانند و بر آن اصرار می روزند. مساله بوکینی و نوع حجاب و تعیین محدویت برای آن حتی به موضوع مهمی برای بعضی کسانی که اعلام نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام کرده اند شده است.
در رسانه ها بحثهای «کارشناسی» در
این زمینه برگزار شد و غیر از اهل سیاست صاحب نظران و اهل تحقیق در مسائل اجتماعی
هم نظراتشان را در این زمینه اعلام کردند. در زمینه آثار اجتماعی منفی استفاده از
بورکینی، بیشتر میدان دادن به متعصبان و تندروهای مذهبی و ایجاد محدویت و فشار بر
زنان مسلمان فرانسه از سوی آنان مورد توجه قرار دارد و وجه نگران کننده مساله هم
از سوی مخالفان باز گذاشتن دست اسلامگرایان، ارتباط این امر با امکان گسترده شدن
عرصه برای عضو گیری توسط «جهادیست»ها و داعش است.
یکی از بحثهای رسانه ای که در این
زمینه انجام شد، در شبکه تلویزیون فرانسوی - آلمانی آرته در برنامه ای به با
نام«28 دقیقه» بود که چند روز پیش طاهر بن
جلون نویسنده و شاعر و نقاش مسلمان مراکشی که در فرانسه زندگی می کند و آثارش را
به زبان فرانسه منتشر می کند در آن شرکت داشت. او به برنامه یاد شده به خاطر کتاب
تازه منتشر شده اش با عنوان « شرح تروریسم برای کودکانمان» که بسیار مورد توجه
قرار گرفته است، دعوت شده بود. قبل از بحث در مورد کتاب، مجری برنامه نظر او را در
مورد بورکینی هم پرسید که او اصل موضوع را مساله کوچکی دانست و معتقد بود که نباید
در این مورد سخت گرفت و نباید به مسلمان آرامش جو مُهری کوبید باید گذاشت زنان با
بورکینی به دریا بروند، اما اذعان کرد که داغی و گستردگی بحثی که بر سرمساله در
گرفته نشانه وجود یک تنش و عدم درک واقعی به بین بخش بزرگی از فرانسوی ها، با
مسلمان است، خواه مسلمان فرانسوی باشند یا غیر فرانسوی. در همین قسمت بود که او به
مساله حجاب در قرآن و علت مطرح شدن آن در زمان پیامبر پرداخت. قبل از نقل اظهارت
طاهر بن جلون در این زمینه، بد نیست چند سطر در معرفی و شرح حال او در اینجا آورده
شود. در زندگی نامه طاهر بن جلون آمده است که او متولد سال 1944 است و از سال 1971
در فرانسه اقامت دارد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ای دو زبانه (عرب –
فرانسه) و بعد تحصیلات دبیرستانی را در مدرسه فرانسه زبان و تحصیلات دانشگاهی خود
را در رشته فلسفه در دانشگاه «محمد پنجم» در رباط بپایان رسانده است. او در همین
زمینه (فلسفه) در مراکش تدریس می کرده است ولی بعد از سال 1971 که زبان عربی برای
تدریس فلسفه تعیین می شود، وی که برای تدریس فلسفه به این زبان آموزش نداشته است،
به فرانسه مهاجرت می کند و در فرانسه در رشته روانشناسی تحصیل می کند و دکترای
روانشناسی اجتماعی دارد. جایزه ادبی مهم فرانسه- گنکور – به دو تا از کتابهای او
تعلق گرفته است(ویکی پدیا- فرانسه). کتاب «فرزند ماسه» یا «بچه ماسه» به او به 46
زبان ترجمه شده است.
در برنامه تلویزیونی مورد اشاره در
معرفی طاهر بن جلون یاد آوری شد که در ماجرای فتوا علیه سلمان رشدی(فتوای خمینی
برای قتل او)، به خاطر کتاب آیه های شیطانی، او به حمایت از سلمان رشدی پرداخت. در
این بخش فیلم خبری کوتاهی نشان داده شد که در آن زمان طاهر بن جلون با بی همتا و
فوق العاده دانستن قرآن یاد آور شد که باید آن را محترم شمرد و تاکید کرد که نباید آن را برای اهداف سیاسی به کار گرفت،
کاری که خمینی می کرد و کرده بود.
در مورد حجاب، طاهر بن جلون با یاد
آوری این که به خوبی از قرآن اطلاع دارد گفت که در همه قرآن تنها در چهار آیه از
حجاب صحبت شده است و در آنها هم حجاب یک الزام
نیست تنها یک توصیه است و اضافه کرد حتی یک آیه هم هست که می گوید زنان می
توانند بعد از یائسگی حجابشان را بردارند. او با اشاره به این که بُرقع و بورکینی و «حجاب کامل» که صورت را می
پوشاند در وجود ندارد، در مورد پیدایش مساله حجاب اینطور توضیح داد که زنان پیامبر
یا دیگر زنان وقتی شب برای خرید می خواستند بیرون بروند، گاه مورد مزاحمت مردانی واقعی
می شدند که آنها را با روسپیان اشتباه می گرفتند و روزی زنی به خاطر همین مساله به
پیامبر مراجعه کرد و گفت به خاطر این که او را با روسپیان اشتباه می گیرند دیگر
نمی تواند از خانه بیرون برود، آیه نازل شد که آنها برای این که بین خودشان با
روسپیان تفاوت ایجاد بکنند و قابل تشخیص باشند موهایشان را بپوشانند تا با روسپیان
اشتباه گرفته نشوند*.
این توضیحات را کسی داده است که اولا زبان مادری او عربی است و قرآن را خوب می شناسد، ثانیا مسلمانی است که به قرآن اعتقاد دارد و آداب مذهبی را رعایت می کند. او نویسنده سرشناسی است و این حرفها را هم در یک شبکه تلویزیونی مهم اروپایی زده است. بنابراین آنچه از قرآن و در مورد علت پیدایش حجاب ذکر کرده است، ساخته و پرداخته ذهن اش نیست، و این را هم حتما می داند اگر در مورد آیات قرآن و روایات مربوط به زندگی پیامبر اسلام دروغ بگوید و داستان پردازی بکند، هزاران صدای اعتراض از داخل و خارج فرانسه از سوی مسلمانان معتصب در تقبیح و تکفیر او برخواهد خواست و به اعتبارش هم ضربه جبران ناپذیری فرود خواهد آمد. از آنچه طاهر بن جلون در مورد مساله حجاب و دلیل پیدایش آن بیان کرد، می شود به روشنی دید که این مساله چقدر از سوی جماعت متشّرع و آخوندها تحریف شده است. می بینم که قرن هاست که بر سرمساله حجاب و پوشیدگی، چه فشارها و سخت گیرها و وادار به خانه نشین شدنها برای دور نگهداشتن از «چشم نا محرم» به زنان تحمیل شده است، در حالی که علت و فلسفه حجاب و حد و حدود آن این نبوده است که این آخوندهای پلید در ایران و تندروهای مذهبی در دیگر کشورهای اسلامی، به زنان تحمیل می کنند. در ضمن از همین توضیحات طاهر بن جلون چنین برمی آید که در زمان پیامبر، وجود روسپیان در جامعه بدون آزار و مجازات آنان تحمل می شده است. اگر غیر از این بود و مثلا پیامبر حکم کرده بود که هرکس هرجا روسپی و فاحشه ای دید می تواند آن را به ضرب شمشیر به دیار عدم بفرستد یا این که می تواند او را دستگیر کند و به قاضی شرع بسپرد تا سنگسارش کنند، دیگر هیچ روسپی و فاحشه ای جرات آزادانه گشتن با سر باز و زلف ریخته بر دوش، در کوچه پیدا نمی کرد، و مردان هم در تشخیص روسپی و غیر روسپی دچار اشتباه نمی شدند.
این توضیحات را کسی داده است که اولا زبان مادری او عربی است و قرآن را خوب می شناسد، ثانیا مسلمانی است که به قرآن اعتقاد دارد و آداب مذهبی را رعایت می کند. او نویسنده سرشناسی است و این حرفها را هم در یک شبکه تلویزیونی مهم اروپایی زده است. بنابراین آنچه از قرآن و در مورد علت پیدایش حجاب ذکر کرده است، ساخته و پرداخته ذهن اش نیست، و این را هم حتما می داند اگر در مورد آیات قرآن و روایات مربوط به زندگی پیامبر اسلام دروغ بگوید و داستان پردازی بکند، هزاران صدای اعتراض از داخل و خارج فرانسه از سوی مسلمانان معتصب در تقبیح و تکفیر او برخواهد خواست و به اعتبارش هم ضربه جبران ناپذیری فرود خواهد آمد. از آنچه طاهر بن جلون در مورد مساله حجاب و دلیل پیدایش آن بیان کرد، می شود به روشنی دید که این مساله چقدر از سوی جماعت متشّرع و آخوندها تحریف شده است. می بینم که قرن هاست که بر سرمساله حجاب و پوشیدگی، چه فشارها و سخت گیرها و وادار به خانه نشین شدنها برای دور نگهداشتن از «چشم نا محرم» به زنان تحمیل شده است، در حالی که علت و فلسفه حجاب و حد و حدود آن این نبوده است که این آخوندهای پلید در ایران و تندروهای مذهبی در دیگر کشورهای اسلامی، به زنان تحمیل می کنند. در ضمن از همین توضیحات طاهر بن جلون چنین برمی آید که در زمان پیامبر، وجود روسپیان در جامعه بدون آزار و مجازات آنان تحمل می شده است. اگر غیر از این بود و مثلا پیامبر حکم کرده بود که هرکس هرجا روسپی و فاحشه ای دید می تواند آن را به ضرب شمشیر به دیار عدم بفرستد یا این که می تواند او را دستگیر کند و به قاضی شرع بسپرد تا سنگسارش کنند، دیگر هیچ روسپی و فاحشه ای جرات آزادانه گشتن با سر باز و زلف ریخته بر دوش، در کوچه پیدا نمی کرد، و مردان هم در تشخیص روسپی و غیر روسپی دچار اشتباه نمی شدند.
آتنا فرقدانی این دخترشجاع
هنرمند(کاریکاتوریست) و فعال حقوق کودکان کار که به خاطر بیان دیدگاه انتقادی خود
از رهبران رژیم و عملکرد ضد مردمی شان، مورد خشم و غضب رژیم قرار گرفت و به 12 سال
و 9 ماه حبس محکوم شده بود، اما به خاطر
فشارهای نهادهای بین المللی بعد از 18 ماه زندان که طی آن مورد اذیت و
اهانت(معاینه باکره بودن) قرار گرفته بود، و در نیمه اردیبهشت سال جاری از زندان
اوین آزاد شد، از بعد از آزادی در فیسبوک که خود که در بالای آن عکس بی حجابی از
خود قرار داده است، مطلب و یادداشتهای خود را منتشر می کند. او به مناسبت هفته
«دولت» که رژیم در آن از «موفقیت ها و دستاوردها»ی دستگاه اجرایی اش لیست های بلند
بالا ارائه می کند، مطلبی طنز گونه نوشت و در آن به خاطر مصائبی که رژیم برای
ایران و مردم ایران آفریده، تبریک گفت. کاریکاتوری هم همراه آن یادداشت بود. این
مطلب در شبکه های اجتماعی مورد استقبال واقع شده و خیلی جاها نقل شد. سایت مجاهدین
هم آن را باز نشر کرد. اما به جای عکس بدون روسری او، روسری اجباری که رژیم بر او
تحمیل کرده، اما او در فیسبوک خود با پذیرفتن بهای تمّرد، آن را کنار گذاشته است**،یکی از عکسهای با روسری او را در کنار مطلبی که
به آن اشاره شد قرار داد. این در حالیست که در سایت همبستگی ملی که آن هم متعلق به
مجاهدین اما با چهره یی به اصطلاح دیپلماتیک و اندکی «باز» است، عکس زنان بی حجابی
که از این تشکیلات و زائده های آن حمایت می کنند، را درج می کند. معنی آن کار
نامربوط سایت مجاهدین، ندیده گرفتن بهای پرداخت شده توسط آتنا فرقدانی در درافتادن
با رژیم و بی اعتنایی به انتخاب شجاعانه ایست که او کرده است. مطلب آتنا در سایت
مجاهدین همراه با عکسی که برای آن انتخاب کرده اند را در لینک زیر می توانید
ببینید. اگر آن را برداشته بودند می توانید آن عکس را ضمیمه همین مطلب ببینید.
ویدئو این برنامه
ها تا مدتی در سایت تلویزیون آرته قابل دسترسی هستند.لینک برنامه تلویزیونی مورد
بحث در زیر آمده است. قسمت کوتاه شده آن که مربوط به آیه های مربوط به حجاب است ضمیمه مطلب است(پایین).
**
فیس بوک آتنا فرقدانی: https://www.facebook.com/ati.Farghadani?fref=ts
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ -۳۱ اوت ۲۰۱۶