dimanche, janvier 05, 2020

سوالی که باید از شاهزاده ترکی الفیصل در مورد «مرحوم» شدن یا نشدن مسعود رجوی پرسید

اجتناب شرعی از دست دادن با شاهزاده ترکی الفیصل



سوالی که باید از شاهزاده ترکی الفیصل در مورد «مرحوم» شدن یا نشدن مسعود رجوی پرسید


ایرج شکری

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در مراسمی که سازمان مجاهدین خلق در ژوئیه 2018 (تیر 95) در حومه پاریس برگزار کرده بودند شرکت داشت و در سخنرانی در آن مراسم، دوبار از  مسعود رجوی به عنوان «مرحوم» نامبرد(1). در آن زمان این موضوع خبر ساز شد و سوال هم بیشتر این بود که او کی و کجا و در چه شرایطی «مرحوم» شده است. چون سازمان مجاهدین اصلا حرفی در این مورد نزده بود. از آنجا رهبران سازمان مجاهدین در سالهای طولانی پناهندگی در خارج از ایران، نشان داده اند اهمیتی برای افکار عمومی ایرانیان قائل نیستند، و پنهان کاری های بسیار می کنند. آنها حتی خبری مثل دفن شهدای سازمان که در یورش 19 فرودین 90(آوریل 2011) نیروهای عراقی به کمپ اشرف چان باخته بودند و بر سر محل دفن آنان با دولت مالکی در جدل بودند را بی اعتنا به آلام خانودهای آنان با تاخیر بسیار در 15 شهریور(6 سپتامبر) اعلام کردند در حالی که دفن آنان در چهلم درگذشتگان انجام شده بود.(2) به همین دلیل کسی اعتمادی به پاسخ آنها که تکذیب «مرحوم شدن» مسعود رجوی و بکار بردن کلمه مرحوم را تنها یک اشتباه لفظی دانستن بود، نداشت. از طرفی عدم ارتباط رهبری مجاهدین با افکار عمومی و کلا قطع رابطه با واقعیت و در عوالم خود سیر کردن رهبری آن - چنان که در پیام صوتی اخیر که گویا صدای خود مسعود رجوی است موج میزند می شود دید-، مساله بود و نبود او به عنوان یک عنصر سیاسی تاثیر گذار در روند مبارزه اوپوزیسیون و مردم با رژیم را هم فاقد اهمیت کرده است. اما حالا با انتشار این پیام صوتی، سوالی که پیش می آید این است که آیا شاهزاده ترکی الفیصل، واقعا اشتباه لفظی کرده بود؟ اگر او اشتباه لفظی کرده بود، چرا رهبر مجاهدین همان موقع و در اولین مناسبت مثلا سالگرد تاسیس سازمان در شهریو(سپتامبر) با ارسال پیامی صوتی به گمانه زنی ها و بحثها در مورد مرگ خودش که طبعا بحث خوبی نبود و تاثیر مثبتی روی نفرات و تشکلّهای وابسته نمی توانست داشته باشد، پایان نداد.
 به هرحال با انتشار این نوار توضیحی در این زمینه از سوی شاهزاده سعود الفیصل می تواند روشنگر باشد؛ این که یا حرف آن روز مجاهدین را تایید کند که اشتباه لفظی بوده(آن هم دو بار خواندن از روی نوشته)، یا این که اگر اشتباه نبوده و مجاهدین دروغ گفته اند.
اگر مجاهدین دروغ گفته اند، شاهزاده ترکی الفیصل این توضیح را هم بدهند که ایشان چگونه و کی از «مرحوم شدن» مسعود رجوی مطلع شدند و او در کجا مرحوم شده است. چون با توجه به صحنه سخنرانی مساله اشتباه لفظی بودن در آن سخنرانی چندان درست به نظر نمی رسد و اگر او زنده بوده و شاهزاده ترکی الفیصل او را در آن مراسم مرحوم نامیده این سوال پیش می آید که چرا این حرف خلاف واقع را در آن مراسم گفته است؟ البته حضور شاهزاده سعود الفیصل در مراسم مجاهدین یکسال و چند ماه بعد از به آتش کشیده شدن سفارت سعودی در تهران و کنسولگرای آن در مشهد انجام شد.
این را هم نمی شود از نظر دور داشت که عربستان سعودی  به خاطر شرایط و نظام سیاسی و تخاصم رژیم آخوندی با آنکشور، محلی مناسب برای اقامت مسعود رجوی بود. نوار اخیرا منشر شده صوتی در همان آن آغاز دارای لرزشهایی در صداست و در بعضی جاهای نوار – مثلا در آنجا که از «روشن شدن موتور ژئوپلتیک» سخن می گوید،نوسانات خفیفی در صدا دیده می شود. به همین دلیل این ظن را پیش می آید که نوار ممکن است با استفاده از فن آوری های نوین  و هوش مصنوعی - از همان دست که درترجمه صوتی گوگل هم بکار گرفته شده، تولید شده باشد و صدای زنده و واقعی نیست
-------------------------
1- سخنان شاهزاده  سعود الفیصل
خبرصدای آمریکا در مورد آن سخنرانی
2 - مطلبی در مورد تاخیر در دفن شهدای 19 فروردین و ویدئو منتشر شده از مراسم
--------------------
ي  15 دی 1398 - 5 ژانويه 2020 



مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن