mercredi, juillet 18, 2018

در اسپانیا استخوانهای فرانکو از گور بیرون کشیده خواهد شد


در اسپانیا استخوانهای فرانکو از گور بیرون کشیده خواهد شد
ایرج شکری


 *****  


روز 17 ژوئیه (26 تیر)، تلویزیون فرانسوی – آلمانی آرته در اخبار شب (19.45) گزارش  داد * که دولت اسپانیا که ریاست آن را  پدور سانچز سوسیالیست به عهده دارد تصمیم گرفته است که جسد فرانکو را از بنایی که خود فرانکو دستور ساختنش را داده بود، خارج کند. در گزارش یاد آوری شد که این بنا که در بلندی های  حومه مادرید در محلی که «واله دو لُس کایدُس» نام دارد قرار دارد، بعد از پایان جنگ داخلی که با پیروزی فرانکو همراه بود، به دستور فرانکو برای تجلیل از نیروهای ناسیونالیست (طرفدار فرانکو) که در جنگهای داخل اسپانیا ( در فاصله 1936 تا 1939 ) کشته شدند ساخته شد. بیش دو هزار زندانی از جمهوریخواهان در شرایطی مثل بردگی در کار ساختن آن به کار اجباری گرفته شدند. حدود 20 سال بعد فرانکو با هدف «آشتی ملی» دستور داد اجسادی از کشته شدگان هر دو طرف در آنجا دفن شوند. جسد  34  هزار تن در این محل دفن شده است. بعدا که فرانکو در سال 1975 مرد، جسد خود وی در مقبره ای در آنجا دفن شد. مخالفان فرانکو همواره با مدفون بودن فرانکو در این محل مخالف بوده اند. در این گزارش یکی از مخالفان که نوه یک جمهوریخواه است، وجود مقبره ای در نزدیک مادرید را که در آن فرانکو دفن شده باشد را توهین آمیز می داند. او می گوید جسد او نزدیکی جنازه  قربانیان اش قرار دارد و این توهین  به هر آدم دموکراتی است. او به ویژه از این ناراحت است که توریستهایی که برای بازدید  آن محل می آیند چیزی  از سابقه و چگونگی ساخته شدن آن نمی دانند و در این مورد توضیحی به آنها داده نمی شود ومی گوید  این برای من آزار دهنده است که دولت به کار آموزشی در این مورد عمل نکند. او با اشاره به سنگهایی که در ساخت محل به کار رفته است می گوید که در هر قدم خود به زندانیان [که در ساختن محل به کار اجباری واداشته شدند] فکر می کند و یاد آور می شود «هر یک از این سنگها خون کسانی را که از ما بودند، برخود دارد».
از طرف دیگر طرفداران فرانکو از این تصمیم ناراحت هستند. در این گزارش گفته شد که یک سوم مردم اسپانیا با نبش قبر فرانکو مخالفند و یاد آوری شد که حتی بنیادی با اسم فرانکو هست که به طور کاملا قانونی از دیکتاتور اسپانیا تجلیل می کند. یکی از فعالان این بنیاد که با تصمیم دولت برای خارج کردن جنازه فرانکو از محل مخالف است می گوید آنها می خواهند جنازه ای را که 43 پیش دفن شده است از گور خارج کنند و وانمود می کنند که این کار را با هدف آشتی ملی انجام می دهند، اما آنها بیمارند و چپ لبریز از نفرت است و نمی تواند بپذیرد که از فرانکو شکست خورد و فرانکو در جنگ و به ویژه در صلح پیروز شد و اسپانیا را تغییر داد.
دولت تصمیم دارد این محل بعد از خارج کردن جنازه فرانکو از آن، تبدیل به یادمان جنگهای داخلی اسپانیا شود، چیزی که تاکنون برای این دوره در اسپانیا وجود نداشته است. به گفته یک نماینده مجلس که پیشنهاد دهنده طرح است اینجا مرکز مطالعات در جنگهای داخلی اسپانیا و مطالعه در مورد چگونگی عملکرد نزدیک به 40 سال دوران  و دیکتاتوری خواهد شد. دولت اسپانیا همچنین متعهد شده است که هزینه لازم برای جستجوی 114 هزار قربانی جنگهای داخلی را تامین کند.
قبل از این خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو(زاپاترو) سوسیالست  که از سال 2004 تا 2011 دو دوره نخست وزیر اسپانیا بود نیز اقداماتی برای جستجوی قربانیان جنایات فرانکو و یافتن گورهای اعدام های جمعی به عمل آورد که در آن زمان هم راستگرایان و طرفداران فرانکو را خوش نمی آمد و مخالف آن بودند. او همچنین اقدام به جمع کردن مجسمه های فرانکو در اسپانیا کرد.
بی تردید با سرنگون شدن رژیم پلید و جنایتکار آخوندی در ایران، خمینی و یاران جنایتکار نزدیک اش، در گور خود آرام نخواهند ماند و آنچه سزاوار است به خاطر جنایاتشان به عمل آید، انجام خواهد شد. خامنه ای و سایر جنایتکاران فرومایه هم که همچنان به سرکوبی مردم و ادامه اختناق و راندن کشور به ورطه مصائب و فاجعه ادامه می دهند، باید به خاطر بسپارند که اگر تاپایان عمرشان هم از مجازات در امان باشند، جنازه هاشان از ایران جای دیگری نخواهد رفت و آنگونه که سزاوار هستند با جنازه هاشان رفتار خواهد شد.
   ----------------------------------- 
لینک اخبار آرته در 17 ژوئیه در زیر آمده است.         
چهارشنبه  ۲۷ تير ۱٣۹۷ -  ۱٨ ژوئيه ۲۰۱٨
-----------------------------------------

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن