mercredi, janvier 07, 2015

نشست کانون نویسندگان ایران با دخالت وزارت اطلاعات لغو شد

نشست کانون نویسندگان ایران
با دخالت وزارت اطلاعات لغو شد

چهارشنبه  ۱۷ دی ۱٣۹٣ -  ۷ ژانويه ۲۰۱۵ 
منبع: اخبار روز


وزارت اطلاعات مانع از برگزاری جلسه‌ی کانون نویسندگان شد. برگزاری نشست ادبی کانون نویسندگان ایران با عنوان "عصر ترجمه" با تهدید وزارت اطلاعات منتفی شد. این نشست بنا بود در خانه یکی از اعضا برگزار شود.

به گزارش دویچه وله، چند روز پیش از برگزاری نشست "عصر ترجمه" کانون نویسندگان ایران، یکی از ادارات وزارت اطلاعات صاحب خانه‌ای را که قرار بود این نشست در آن برگزار شود احضار کرد و از وی خواست که نشست را لغو کند. به این عضو کانون هشدار داده شد که در صورت برگزاری نشست نیروی انتظامی وارد عمل خواهد شد.
پس از تهدید وزارت اطلاعات، کمیسیون فرهنگی کانون با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از منتفی شدن جلسه مذکور داد.
کانون نویسندگان ایران اعلام کرد: «ضمن پوزش از سخنرانان جلسه، اعضا و دوستداران کانون جلسه‌ی فردا به ناچار برگزار نمی‌شود.»
در نشست ادبی "عصر ترجمه"، بنا بود بابک احمدی، احمد پوری، ناصر زرافشان، فرزانه طاهری، علی عبداللهی و حسن مرتضوی سخنرانی کنند.
بر اساس گزارش‌ها در اواخر ماه گذشته نیز، ماموران امنیتی با احضار یکی از اعضای کانون، از برگزاری جلسه‌ی جمع مشورتی کانون در خانه ی وی جلوگیری کرده بودند.
این روزها افزایش فشارها تنها محدود به کانون نویسندگان ایران نیست. فعالان رسانه‌ای نیز که در جریان انتخابات سال ۸۸، انجمن صنفی خود را از دست داده‌ا‌‌‌ند، این روزها در تلاشند، تا مانع ایجاد تشکلی دولتی و فرمایشی به عنوان جایگزین انجمن صنفی روزنامه نگاران شوند.
این انجمن در دولت قبلی بنا بر شکایت وزارت اطلاعات، به دستور دادستان کل کشور -سعید مرتضوی- بسته شد.
روزنامه‌نگاران در پی وعده‌ی رئیس جمهور به تعدیل فضای سیاسی، از ابتدای آغاز به کار دولت فعلی به بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران به عنوان تنها نهاد مستقل صنفی امید داشتند، اما چنین نشد.
به همین دلیل در پی اقدام دولت برای ایجاد نهادی موازی با انجمن نامبرده، هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی ، رئیس جمهور، نوشت.
مدیران انجمن در متن این نامه با یادآوری مسئولیت روحانی در اجرای قوانین و مقررات جاری و وعده‌های او برای بازگشایی انجمن مذکور، خواهان انجام وظائف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد فعالیت این انجمن شدند. پی‌گیری‌های پیشین هیات مدیره انجمن از سوی این وزارتخانه‌ها بی‌پاسخ مانده بود.
در متن نامه، با تاکید بر غیرقانونی بودن پلمپ دفتر انجمن آمده است: «شایان توجه این است که اوراق قضایی راجع به پلمب دفتر مرکزی هیچ‌گاه به این انجمن ابلاغ نشد و صرفا به صورت شفاهی اظهار شد که پلمب دفتر انجمن بر اساس شکایت وزارت اطلاعات صورت گرفته است.»
همچنین در این نامه با اشاره به این‌که ادعای غیرقانونی مقامات دولتی درباره پلمپ دفتر انجمن، صرفا در محدوده نامه‌نگاری یا مصاحبه مطبوعاتی باقی مانده، این پرسش مطرح شده است:« به‌رغم تاکیدات مکرر جنابعالی برضرورت بازگشایی انجمن، به نظر می‌رسد برخی مقامات دولتی در اقدامی غیرقانونی در پی راه‌اندازی تشکل موازی هستند.»
راه‌اندازی تشکلی دولتی با فعالیت‌هایی مشابه انجمن صنفی روزنامه نگاران، اقدامی است در جهت دولتی کردن این صنف و محدود کردن استقلال این نهاد صنفی مدنی.

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن