lundi, novembre 17, 2014

یک زن حامله افغان خودش را جراحی کرد




 تشدید مصائب و رنج زنان با کمبودها و مدیریت نا کار آمد 
گزارشی از یک از روزنامه اینترنتی افغان . متن گزارش و لینک آن در زیر امده است.

یک زن حامله افغان خودش را جراحی کرد


شنبه ۲۴[آبان] عقرب ۱۳۹۳

عکس آرشیوی است و از  منبع گزارش نیست


۸صبح، بامیان: یک زن حامله در ولایت بامیان که طفل هفت ماهه‌ی در شکم داشت، اقدام به جراحی خودی نموده است.
این خانم بیست و چهار ساله شهلا نام دارد و در قریه بغلک ولسوالی یکه‌ولنگ بامیان زندگی می‌کند. شهلا که مادر چهار فرزند است، می‌خواست با عمل جراحی توسط خودش، کودک هفت ماهه‌اش را از شکمش بیرون کند. این خانم پس از عمل جراحی خودی، به شفاخانه منتقل شده است.
داکتر منصور یکی از داکتران شفاخانه ولایتی بامیان می‌گوید: «این زن که اقدام به جراحی خود نموده به طول ۱۲ سانتی و عمق سه سانتی متر توسط آله جارحه تیز شکمش را پاره نموده و ده بخیه خورده است.»
وی افزود: «باوجود اصرار این زن که می‌گفت اول باید طفل از شکمش بیرون کشیده شود، اما تاهنوز طفل در شکم وی زنده است و وضعیتش نیز روبه بهبودی می‌باشد.»
معصومه مادر شهلا، عدم دسترسی زنان به مراکز صحی را یکی از عوامل جراحی خودی توصیف کرده می‌گوید: «در جایی که شهلا زندگی می‌کند، آنجا نه دوا است و نه داکتر، از نزدیک‌ترین مرکز صحی که نیک است بیش از پنج ساعت پیاده روی فاصله دارد.»
به گفته معصومه، دخترش پس از وضع حمل همیشه دچارتب والتهاب بوده است. او می‌گوید: «پیش از این شهلا را به خاطری‌که از ناحیه شکم احساس درد می‌کرد، جهت تداوی در چندین زیارت و نزد چندین ملا بردیم اما اوتداوی نشده و در نتیجه خود دست به جراحی شکمش زده است.»
معصومه می‌افزاید که خشونت‌های خانوادگی باعث اقدام شهلا نشده است.
در همین‌حال، چمن خان آمر تحقیقات جنایی ولایت بامیان می‌گوید تاهنوز در این ولایت جراحی خودی سابقه نداشته و این اولین‌بار است که یک زن توسط تیغ «ریش کلی» شکمش را به منظور بیرون کشیدن طفلش پاره کرده است. به گفته‌ی چمن خان، شهلا در برابر حاملگی حساسیت پیدا کرده بود و به همین دلیل می‌خواسته کودکش را با جراحی از شکم خود بیرون کند.
اما داکتر ریحانه حیدری، رییس صحت عامه ولایت بامیان می‌گوید: «شهلا که خود شکمش را باچاقو جراحی کرده است دچار اختلالات عصبی بوده اما خود وی وطفلش سالم است و در شفاخانه ولایتی بامیان تحت مداوا و مراقبت قرار دارد.»
این درحالیست که پیش از این در خزان سال ۱۳۸۷ نیز شکم یک دختر حامله ۱۴ ساله در ولسوالی یکه‌ولنگ ولایت بامیان با کارد آشپزی توسط برادر و مادرش جراحی شده بود و بعد از کشیدن طفل، شکم این دختر نوجوان با تار و سوزن لحاف‌دوزی دوخته شده و حدود سی کوک خورده بود.

او به اثر تجاوز موتروان یک موسسه حامله شده بود. قضیه وقتی افشا شد که برادرش بعد از یک هفته او را در شفاخانه انتقال داده وگفته بود که شکم این دختر را سک دندان گرفته است.





مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن