vendredi, mars 11, 2011


غنی بلوریان فعال باسابقه کرد درگذشت

بی بی سی 10 مارس2011 – 19 اسفند 1389
غنی بلوریان دهه های پایانی عمر را در آلمان سپری کرد
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2011/03/110309_u04_bolourian_obituary.shtml


غنی
بلوریان از فعالان قدیمی نهضت ملی کردستان ایران که همچنین به "مام غنی" شهرت داشت روز نهم مارس در سن 86 سالگی در شهر کلن آلمان درگذشت.

آقای بلوریان طی دهه های بیست تا پنجاه شمسی به دلیل فعالیت هایش در مخالفت با حکومت ایران در مجموع برای 25 سال زندانی بود و بیش از دو دهه پایانی عمرش را در خارج از ایران سپری کرد.

او در سال 1303 در شهر مهاباد به دنیا آمد و در سن 18 سالگی وارد مبارزات سیاسی شد و از بنیانگذاران "سازمان جوانان کرد" بود. وی بعدا یکی از اعضای نخستین کنگره حزب دموکرات کردستان شد.

آقای بلوریان پس از کودتای 28 مرداد 1332 در تبریز مستقر شد و در نشر مجدد ارگان حزب دموکرات کردستان مشارکت داشت اما پس از مدتی در سنندج دستگیر و برای سه سال در زندان تبریز محبوس بود.

او مدتی پس از آزادی و درحالی که همسرش مرضیه صدیقی دو دختر آنها را باردار بود بار دیگر به زندان افتاد و حکم اعدام گرفت. البته پس از یک سال حکم اعدام با درخواست چهره های برجسته ای مثل ژنرال دوگل، آندره مالرو، احمد سوکارنو و جمال عبدالناصر لغو شد و به زندان ابد تخفیف یافت.

او در جریان انقلاب سال 1357 از زندان رهایی یافت.

غنی بلوریان در مذاکرات دولت موقت به عنوان نماینده کردها با مهندس مهدی بازرگان و داریوش فروهر و آیت الله طالقانی مذاکره کرد.

او به عنوان عضو حزب دموکرات کردستان جزو دسته ای بود که خواهان ادامه مبارزه به شیوه های صلح آمیز بودند و "حزب دموکرات کردستان ایران (پیرو کنگره 4)" را سازمان داد.

او بخش اعظم ربع پایانی عمرش را در آلمان به سر برد و در سال 1997 کتاب خاطراتش را به زبان کردی در سوئد چاپ کرد.

گفته می شود که آقای بلوریان در سال های اخیر از سوی دولت خودمختار کردستان عراق به آنجا دعوت شد و با مسعود بارزانی روابط صمیمانه داشت.

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن