vendredi, février 09, 2018

توبارونی، تو آفتابی،ترانه ای باصدای رامش و با شعری از مینا اسدی به یاد دوچریک فدایی شهید



توبارونی، تو آفتابی،ترانه ای باصدای رامش و با شعری از مینا اسدی به یاد دوچریک فدایی شهید

 لینک ویدئو در یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=G4KYMUZa2v8


تا زمانی که من در مطلبی از خانم مینا اسدی که در پژواک ایران، با تیتر«کاش این حقارت را به چشم نمی دیدم» نخوانده بودم، فکر نمی کردم که این ترانه ممکن است ارتباطی به رویدادهای مبارزه مسلحانه زمان شاه داشته باشد، و همانطور که یاد آور شدم، تا زمان انتشار مطلبی که خانم مینا اسدی در پاسخ به نامربوط های آدم فرصت طلبی نوشته بود، نمی دانستم این ترانه،واکنشی عاطفی نسبت به جایزه تعیین کردن رژیم شاه برای اطلاعات دادن مردم برای دستگیری 9 چریکهای فدایی خلق (عباس  و اسدالله مفتاحی دوتن از آنان بودند که دوستان برادر خانم اسدی بودند و بعدا اعدام شدند) بوده است
خانم مینا اسدی در مقاله یی که مورد اشاره قرار گرفت، در این زمینه نوشته است
    «شعر را بدون آن که چیز زیادی از چریک‌های فدایی خلق بدانم برای عباس مفتاحی و اسدالله مفتاحی سرودم، دو برادری که رژیم شاه در آن زمان برای سرشان صد‌هزار تومان جایزه تعیین کرده بود. آنان ساروی و همشهری من بودند و همبازی و همکلاس برادرانم و همین برای من انگیزه‌ای شد تا این شعر را بنویسم...». 
آهنگ این ترانه از اسفندیار منفرد زاده است.


Aucun commentaire:

مهدی یراحی؛ روسری تو در بیار موهاتو واز کن

   مهدی یراحی؛ روسری تو در بیا موها تو واز کن